DPU

Test, evaluering og karakterer

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

24.09.2013 |

Om tidstyve og tidslommer

Den bærende værdi for vores opfattelse af tid i dag er effektivitet. Det er blevet et »lean«-mantra at minimere tidsanvendelse, uanset om der er tale om industriproduktion eller velfærdsydelser. Forskerkommentar af Pia Cort, lektor i læring, didaktik og uddannelse.

05.08.2010 |

Skolekulturen har betydning for brugen af de nationale test

Ny stor evaluering af brugen af nationale test i Norge viser markante forskelle på, hvordan skolerne bruger de nationale test. Brugen afhænger af, hvor samarbejdsorienterede skolens lærere og ledelse er og af kommunens støtte til skolerne.

27.01.2010 |

Offentliggørelse af test kan få alvorlige konsekvenser

International og national forskning viser, at offentliggørelse af nationale test kan få alvorlige konsekvenser for både elever, lærere og for selve undervisningens tilrettelæggelse. Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning på DPU, Aarhus Universitet, har undersøgt de sidste 28 års forskning i pædagogisk brug af nationale test.

Viser resultater 13 til 15 ud af 15

Forrige 1 2 3 4 5

Artikler fra magasinet Asterisk

Snævre mål kvæler moderne Einstein’er

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om 7-trinsskalaens problemer. Hverken Galilei, Newton eller Darwin ville være kommet ind på deres favorituddannel

Tre bud på bedre employability: 2. Nye øjne på frafald

01.09.2012Unge handler fornuftigt og afklarer deres erhvervsvalg, når de shopper mellem forskellige erhvervsuddannelser. Så frafaldsproblematikken kunne mindskes, hvis man politisk tillod større fleksibilitet o

De er ikke tabere ? De er overlevere

01.03.2012Inge Henningsen kaster sit kritiske statistiker-blik på nogle af tidens mange påstande om tabere i uddannelsessystemet. Og det er ikke unge tabere hun finder bag tallene, men unge, der træffer fornuft

Viser resultater 13 til 15 ud af 16

Forrige 1 2 3 4 5 6 Næste

Rapporter

Nationale test: Danske lærere og skolelederes brug, holdninger og viden

Jeppe Bundsgaard og Morten Rasmus Puck

ISBN: 978-87-7684-696-1* udgivet af DPU, Aarhus Universitet og Center for Anvendt Skoleforskning ved University College Lillebælt, 2016


 

Prototypiske situationer med brug af datavisualisering i skolen

Jesper Bremholm, Uffe Thomas Jankvist, Ulf Dalvad Berthelsen & Finn Holst

ISBN 978-87-7684-628-2 * udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017

Forskere

Frans Ørsted Andersen

Lektor
M
H bygn. 1483, 549
P +4587163908
P +4521653749

Jeppe Bundsgaard

Professor MSO
M
H bygn. B, 310
P +4531192607
P +4531192607

John Benedicto Krejsler

Professor MSO
M
H bygn. D, 216
P +4587163835
P +4593508190