DPU

Ungdomsuddannelser

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Video fra Asterisk Live: Har fritid en fremtid?

23.12.2016I denne omgang Asterisk Live spurgte vi, hvad det betyder for institutionerne, professionerne og børnene, at fritidsliv og skoleliv ikke længere er to skarpt adskilte størrelser.

Pædagogik kan forebygge radikalisering

05.12.2016 Tillid, samarbejde, anerkendelse, fællesskab, dialog. De pædagogiske våben mod afmagt, vrede og opposition til samfundet er formentlig dem, der bedst forebygger radikalisering. Asterisk har mødt prof

Video

Hver femte ung får ikke en ungdomsuddannelse. Hvordan får vi flere unge med?

Podcast udsendelser om unge og ungdomsuddannelser

KULT momentos: Forskning om unge og ungdomsuddannelser som podcasts:

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Viden og værktøjer om ungdomsuddannelser

Nyhedshistorier fra DPU

26.11.2013 |

PISA-resultater kan ikke forudsige unges frafald på ungdomsuddannelserne

Unges læsefærdigheder, målt i PISA-test, er ikke afgørende for, om de unge fuldfører en ungdomsuddannelse eller ej. Det viser en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.

24.09.2013 |

Om tidstyve og tidslommer

Den bærende værdi for vores opfattelse af tid i dag er effektivitet. Det er blevet et »lean«-mantra at minimere tidsanvendelse, uanset om der er tale om industriproduktion eller velfærdsydelser. Forsk

14.06.2013 |

Teknologi i matematikundervisningen – hvad er der nyt, hvad virker?

Robert E. Slavin fra Johns Hopkins Universitet og kollega Alan C. K. Cheung fra universitetet i Hong Kong har i denne aktuelle metaanalyse fra i år beskæftiget sig indgående med, hvilke effekter under

03.06.2013 |

Indsats i gymnasiet kan mindske frafald på universiteterne

Hvorfor dropper så mange studerende fra studiet, og hvad kan universiteterne gøre ved det? Ny rapport konkluderer, at indsatsen skal starte i gymnasiet, da en stærk faglig baggrund fra ungdomsuddannel

Viser resultater 13 til 16 ud af 27

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Snævre mål kvæler moderne Einstein’er

01.09.2014Hverken Galilei, Newton eller Darwin ville være kommet ind på deres favorituddannelse, hvis de havde søgt ind på dem i dag. Intenst fokus på 7-trinsskalen og gennemsnitskarakterer siger ikke nok om, h

Vejled, hvor de unge er

01.12.2013Tag med en andens mor eller far på arbejde. Vejled de unge i kantinen eller på værkstedet. Spørg ikke unge, hvad de vil være, men snarere hvad de mindst kan forestille sig at være. Sådan lyder nogle a

Unge ser skævt på fremtiden

01.12.2013Et nyt uddannelsesetos er på fremmarch: Unge forstår i stigende grad uddannelse som et valg for livet, og det får mange unge til at skrue op for ambitionerne til uddannelse. Forventningerne er urealis

Tre bud på inklusion: 2. Giv 1.g'erne plads

01.09.2013Flere gymnasieelever vil klare sig bedre, hvis lærerne tør fordele pladserne frem for at lade eleverne selv vælge stol, siger ph.d. Susanne Murning, der gør op med »frit valg på alle pladser«.

Universitetsfrafaldet begynder i grundskolen

01.06.2013Studerendes frafald koster hvert år universiteterne dyrt. Hvorfor dropper mange studerende ud af studiet, og hvad kan universiteterne gøre ved det? Ny rapport søger at finde svar og konkluderer, at in

Viser resultater 16 til 20 ud af 42

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Rapporter om elever og ungdomsuddannelser

Elevoprør og studenteroprør i Danmark. Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Knud Holt Nielsen  

60 sider * 978-87-7684-744-9 *Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resutater i de gymnasiale uddannelser

Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg, Neriman Tiftikci og Stinna Vestergaard  

79 sider * ISBN 978-87-7684-865-1 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014


Forskning om effekt af uddannelses- og erhvervsvejledning - Et systematisk review

Michael Søgaard Larsen, Gerd Christensen, Neriman Tiftikci, Sven Erik Nordenbo

168 sider * 978-87-7684-335-9 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011


Informationskompetence i gymnasiet

Claus Holm, Trine Schreiber, Pia Hvid Tønnesen, Annegret Friedrichsen

32 sider * ISBN 978-87-7430-119-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2010

Forskere

Forskernes publikationer

Sortér efter: Dato | Forfatter | Titel

2017

Tidsskriftartikel

2016

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

2015

Tidsskriftartikel

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2014

Rapport

Doktordisputats

Bidrag til bog/antologi

  • Lykke, F., Søndergaard, D. M., 2014, "Mobning i gymnasiet", Nye perspektiver på mobningBidrag til bog/antologi

2013

Tidsskriftartikel

Rapport

Bidrag til bog/antologi

2012

Tidsskriftartikel

Bog

Rapport

2011

Tidsskriftartikel

Bog