DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Ungdomsuddannelser

Viden og værktøjer fra DPU

Aktuelt

Forskere forklarer teknikken bag PISA og påpeger fejl og mangler

02.05.2017En ny kritisk bog om PISA bringer os helt ned i maskinrummet bag selve testene. Forskerne bag bogen kritiserer de matematiske modeller, undersøgelserne bygger på, og finder en række konklusioner uhold

Afklædt på nettet

06.03.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 81, juni 2017, om digital seksualisering. Artiklen omhandler nettet som socialt og seksuelt fænomen.

Video

Hver femte ung får ikke en ungdomsuddannelse. Hvordan får vi flere unge med?

Podcast udsendelser om unge og ungdomsuddannelser

KULT momentos: Forskning om unge og ungdomsuddannelser som podcasts:

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Inge Henningsen: Diskriminerende karakterkrav

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Alkohol er social adgangskort til ungeliv

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Jens Christian Nielsen: Unge giver sig selv skylden

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Ditte Winther-Lindquist: Overgange – de første 100 dage

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Helle Rabøl Hansen: Piger i pres lider

Viden og værktøjer om ungdomsuddannelser

Nyhedshistorier fra DPU

14.06.2013 |

Teknologi i matematikundervisningen – hvad er der nyt, hvad virker?

Robert E. Slavin fra Johns Hopkins Universitet og kollega Alan C. K. Cheung fra universitetet i Hong Kong har i denne aktuelle metaanalyse fra i år beskæftiget sig indgående med, hvilke effekter under

03.06.2013 |

Indsats i gymnasiet kan mindske frafald på universiteterne

Hvorfor dropper så mange studerende fra studiet, og hvad kan universiteterne gøre ved det? Ny rapport konkluderer, at indsatsen skal starte i gymnasiet, da en stærk faglig baggrund fra ungdomsuddannel

15.05.2013 |

Nyt forskningsnetværk kobler viden om teknologi og læring

Hvordan kan it understøtte og udfordre den pædagogiske og didaktiske praksis i daginstitutioner, i grundskolen og på ungdomsuddannelserne? Det var temaet for en konference på Aarhus Universitet den 14

05.04.2013 |

Hvordan kan it understøtte den pædagogiske og didaktiske praksis?

Hvordan kan it understøtte og udfordre den pædagogiske og didaktiske praksis i daginstitutioner, i undervisningen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne? Det bliver temaet på en konference på Aarhus

Viser resultater 21 til 24 ud af 33

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Har pædagogikken fået storhedsvanvid?

01.06.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 66 fra juni 2013 om pædagogikkens rolle. Pædagogik og uddannelse er politikernes patentløsning på næsten alle tidens store udfordringer

Mobning kræver mere end fredagskage

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om kampen mod mobning. »Det er slående, at rigtig mange antimobbeprogrammer og -værktøjer bruges i situationer og tid

Efterskole er et springbræt for ordblinde

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om ordblinde. Små hold og følelsen af at være normal er gunstig for ordblindes læring. Ordblindeefterskoler har succe

I skyggen af store reformer

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om reformer og deres påvirkning af velfærden. Når reformerne skyller ind over de danske velfærdsinstitutioner, udløse

Tre bud på vendepukter: 2. Højskolen forandrer livet

01.03.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om højskoler. Et højskoleophold bliver ofte et vendepunkt, fordi man finder mod og mening i et fællesskab befriet for

Viser resultater 26 til 30 ud af 47

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste

Rapporter og e-bøger

Rapporter om elever og ungdomsuddannelser

 

Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

55 sider * ISBN: 978-87-7684-675-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2017


Stress i Gymnasiet. Sammenfatning af resultater og anbefalinger

Anne Maj Nielsen og Laila Colding Lagermann

Kort sammenfatning af rapporten Stress i gymnasiet - Hvad der stresser gymnasielever og hvordan forebyggelse og behandling virker med ’Åben og Rolig for Unge’ 


Elevoprør og studenteroprør i Danmark. Protestaktiviteter blandt lærlinge, elever og studerende 1960-2014

Knud Holt Nielsen  

60 sider * ISBN: 978-87-7684-744-9 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2015


Forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resutater i de gymnasiale uddannelser

Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg, Neriman Tiftikci og Stinna Vestergaard  

79 sider * ISBN 978-87-7684-865-1 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet 2014


Forskning om effekt af uddannelses- og erhvervsvejledning - Et systematisk review

Michael Søgaard Larsen, Gerd Christensen, Neriman Tiftikci, Sven Erik Nordenbo

168 sider * 978-87-7684-335-9 * Udgivet af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet, 2011


Informationskompetence i gymnasiet

Claus Holm, Trine Schreiber, Pia Hvid Tønnesen, Annegret Friedrichsen

32 sider * ISBN 978-87-7430-119-6 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet 2010

Forskere

Jonas Lieberkind

Lektor
M
H D, 249
P +4587163831

Anne Maj Nielsen

Lektor
M
H D, 219a
P +4593508070

Jens Christian Nielsen

Lektor
M
H D, 215
P +4587163851
P +4529426724

Thomas Aastrup Rømer

Lektor
M
H 1483, 546
P +4587163606
P +4551328165

Forskernes publikationer

Sort by: Date | Author | Title