DPU

Vuggestuer, børnehaver og dagpleje

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer

Nyhedshistorier fra DPU

03.01.2016 |

Nyt screeningsværktøj tester pædagogers empati

Er du empatisk nok til at arbejde med børn? En gruppe forskere ved DPU, Aarhus Universitet har udviklet en screeningsmodel, der skal forbedre rekrutteringsprocessen, så kun de bedste pædagoger bliver ansat i daginstitutionerne.

30.11.2015 |

Sådan afleverer du bedst dit barn i vuggestuen

Det er ikke sjovt at aflevere et grædende barn til pædagogen. Men det gør kun ondt værre at gøre et stort nummer ud af det, viser nyt forskningsprojekt om de mindste børns trivsel og udvikling.

28.08.2015 |

Nyt forskningscenter sætter daginstitutioner på dagsordenen

Center for Daginstitutionsforskning er et nyt forskningscenter, som skal skabe et stærkt, samlet og attraktivt forskningsmiljø med både nationalt og internationalt perspektiv.

07.05.2015 |

Ny Danmarkshistorie om pædagogprofessionen afdækker 200 års trekantsdrama mellem skole, hjem og børnehave

Danmarkshistorien har aldrig rigtig haft plads til de mindste børn. Det råder forskere fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) nu bod på med tobindsværket ’Kamp og status’ og ’Kald og kundskab’, der for første gang systematisk fortæller historien om, hvordan nutidens daginstitutioner og den moderne pædagogprofession er blevet til - i nøje…

26.02.2015 |

Store daginstitutioner giver bagslag for børns trivsel og udvikling

Bliver daginstitutioner for store, koster det i forhold til børnenes trivsel, læring og udvikling. Det viser en ny forskningsrapport fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet. Forskerne kan derfor ikke anbefale, at kommunerne opretter store daginstitutioner med 100 børn eller mere.

09.12.2014 |

Selv små tiltag giver de mindste børn en bedre hverdag

En blidere vuggestuestart, øget nærvær i hverdagen og fleksibel brug af læreplaner var nogle af de emner, der var på dagsordenen ved en konference på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) den 3. december 2014. Her formidlede forskere, vuggestuepædagoger og dagplejere, hvad de har fået ud af at deltage i projektet Barnet i Centrum.

12.06.2014 |

Små børns hverdagsliv til debat

Næsten 400 pædagogiske fagfolk deltog, da dørene blev slået op for den årlige konference om forskning i små børns institutions- og hverdagsliv på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet. Dagen bød på en stribe præsentationer og workshops med afsæt i instituttets omfattende forskning inden for feltet.

10.04.2014 |

Øget opmærksomhed på dagtilbud i skandinavisk forskning

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning (DCU) er klar med en rapport, der kortlægger skandinavisk dagtilbudsforskning for 0-6 års-området for 2012. Projektet er finansieret af Danmarks Evalueringsinstitut, det svenske Skolverket, Utdanningsdirektoratet i Norge og DCU.

09.12.2013 |

Pædagogisk kompetenceløft øger kvaliteten i dagtilbud

Målrettet pædagogisk indsats øger kvaliteten i dagtilbud, og det har positiv effekt på børns sociale kompetencer og trivsel. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der sætter fokus på, hvordan kompetenceløft blandt pædagogisk personale kan styrke alle børns muligheder.

05.11.2013 |

Nyt udviklingsprogram skal styrke børns trivsel og læring i dagtilbud

Forskere fra Aarhus Universitet er med i et nyt konsortium, der netop har indgået en aftale med Social-, Børne- og Integrationsministeriet om at gennemføre et stort forsøgs- og forskningsprogram. Programmet skal skabe ny viden om, hvordan vi bedst muligt styrker børns trivsel og læring i dagtilbuddene.

Viser resultater 11 til 20 ud af 34

Forrige 1 2 3 4 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Pædagogers engagement kan bryde social arv

01.09.2012Er daginstitutionen en ressource eller en risikofaktor for børns sproglige udvikling? Et netop afsluttet forskningsprojekt peger på, at påvirkningen kan gå begge veje, men særligt institutioner med ma

Tid til at ryste pose

25.06.2012Ditte Winther-Lindqvist vil gøre en forskel med sin forskning og udfordre de gængse måder at tænke på, uanset om det gælder børnehavens indretning eller teenageres sorgbearbejdning. Og så går hun rund

Et naturligt image

01.06.2012Børnehaver med naturprofil er populære hos forældre, for de symboliserer vores forestillinger om den gode barndom. Men de er også sunde og gode for børn. Til gengæld giver naturinstitutioner ikke nødv

Hjernen og pædagogikken 1: Udsatte børn har mindre hjerner

01.03.201220 procent af de danske børn får ikke den fornødne opmærksomhed og stimulering fra deres forældre, og det kan ses i deres hjerner. De skrumper. Hvilke pædagogiske metoder støtter bedst de udsatte børn

Hvad optager forskeren?

01.09.2011Ph.d.-stipendiat Ole Henrik Hansen fortæller om sin forskning i børns liv i danske vuggestuer, og om hvordan hans forskningsresultater har placeret ham i en mindre mediestorm.

Følelser i fokus

01.03.2011Fremtidsforskere har længe bebudet følelsessamfundets komme, hvor det er følelser, og ikke fornuft, der er den vigtigste faktor, når vi køber varer og ydelser. Når det gælder pædagogik og undervisning

Det nye ideal er det entreprenante barn

01.06.2010Det globale kapløb sætter en ny dagsorden for livet i børnehaven, og det er med til at skabe et nyt - og måske for snævert - begreb om pædagogisk faglighed, mener lektor John Krejsler og ph.d.-studere

Viser resultater 11 til 17 ud af 17

Forrige 1 2

Viden på video

Grethe Kragh-Müller: Små og store daginstitutioner

Forelæsning ved den årlige nationale konference om forskning i små børns institutions- og hverdagsliv (2015)

2017

0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 6. juni 2017

2016

 

0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 7. juni 2016

 

2015

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv 9.6.2015

 

2014

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv –10.6.2014

Fra Barnet i centrum. Konference den 3.12.2014

 

2013

Fra konferencen "Små børns institutions og hverdagsliv" den 11. juni 2013:

 

 

 

 

 

 

 

Rapporter om Daginstitutioner

Gratis e-bog

Pædagogiske læreplaner i dagtilbud. Hvordan – og i hvilket omfang – inddrager pædagoger i danske daginstitutioner læreplanerne i faglige refleksioner og praksis?

Maria Nøhr Belling, Sara Kirkegaard, Stig Broström, Anders Skriver Jensen og Kjeld Rasmussen

DPU, Aarhus Universitet 2016


Gratis e-bog

Pædagogisk kvalitet i store og små daginstitutioner - En rapport om børns trivsel, læring og udvikling i store og små daginstitutioner

Grethe Kragh-Müller og Charlotte Ringsmose

DPU, Aarhus Universitet 2015


KIDS - Kvalitetsudvikling i daginstitutioner

Charlotte Ringsmose, Grethe Kragh-Müller

Rapporter om daginstitutioner fra Dansk Clearinghouse

Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2012 i institutioner for de 0-6-årige

Trine KløveagerNielsen, Hanna Bjørnøy Sommersel, Neriman Tiftikci, Stinna Vestergaard, Michael Søgaard Larsen, Tomas Ellegaard, Jan Kampmann, Thomas Moser, Sven Persson, Niels Ploug


Kvalitet i barnehager I skandinavisk forskning 2006-2011. En systematisk forskningskartlegging

Hanna Bjørnøy Sommersel, Stinna Vestergaard & Michael Søgaard Larsen


Skoleparathed. Systematisk forskningskortlægning

Camilla Brørup Dyssegaard, Jesper de Hemmer Egeberg, Kasper Steenberg


Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2011 i institutioner for de 0-6 årige

Michael Søgaard Larsen, Jan Kampmann, Sven Persson, Thomas Moser, Niels Ploug, Dorte Kousholt, Hanna Bjørnøy Sommersel og Kasper Steenberg


 

Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2010 i institutioner for de 0-6 årige (førskolen)

Michael Søgaard Larsen, Jan Kampmann, Sven Persson, Thomas Moser, Niels Ploug og Dorte Kousholt


Programmer for 0-6årige med forældreinvolvering i dagtilbud: En forskningskortlægning

Michael Søgaard Larsen, Bente Jensen, Anders Holm, Peter Berliner og Niels Ploug


 

Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2009 i institutioner for de 0-6 årige

Michael Søgaard Larsen, Bente Jensen, Inge Johansson, Thomas Moser, Niels Ploug, Dorte Kousholt

Forskere

Bente Jensen

Professor MSO
M
H bygn. B, 230
P +4522119726
P +4522119726

Charlotte Ringsmose

Professor MSO
M
H bygn. D, 231
P +4587163945
P +4524268555

Grethe Kragh-Müller

Lektor
M
H bygn. D, 238
P +4587163898
P +4593508210

Ole Henrik Hansen

Lektor
M
H bygn. D, 109
P +4587163692
P +4522916518

Stig Broström

Professor emeritus
M
H bygn. D, 106
P +4587163637
P +4524447570