DPU

Didaktik

Almen didaktik og fagdidaktik

Uddannelser


Viden og værktøjer


Nyhedshistorier fra DPU

28.09.2017 |

Skolehaver styrker også traditionelle skolefag

Gennem sommerhalvåret har danske skolebørn lært at dyrke jorden og lave mad i landets skolehaver. Men den friske luft og jorden under neglene er ikke kun et pusterum fra hverdagen i klasseværelset. En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet viser, at skolehaverne også gavner undervisningen i matematik, natur- og sprogfag.

26.06.2017 |

It-støtte giver ordblinde bedre læseforståelse

It-støtte har en gavnlig effekt på ordblinde skoleelevers læseforståelse og stavning. Men mange ordblinde, der har fået tildelt it-støtte i form af ordforslag ved skrivning og oplæsning ved tekstlæsning, bruger ikke hjælpemidlerne i hverdagen. Det viser en ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, der giver anbefalinger til, hvordan ordblinde…

01.05.2017 |

Fælles Mål kan skabe retning i undervisningen for både lærere og elever

Ny undersøgelse peger på, at når lærere lykkes med at indarbejde Fælles Mål i undervisningen, så giver det en retning for, hvad elever og lærere skal arbejde med i løbet af året. Arbejdet med Fælles Mål kan styrke evalueringer, teamsamarbejde og skabe fokus for eleverne. Men Fælles Mål er også forbundet med en række udfordringer, og nogle lærere…

Viser resultater 4 til 6 ud af 26

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Vi må værne om specialpædagogisk viden

01.09.2014Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 71 fra september 2014 om specialpædagogik. Stadig flere specialpædagogiske institutioner lukker og slukker, og med dem forsvinder vigti

Vi lærer også med hænderne

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om skolens praktiske fag. Farvel til sløjd som hobbyfag i skolen. Vi må tage de praktiske fag i skolen mere alvorl

Hvad optager forskeren?: Didaktikkens forkæmper

01.09.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 67 fra september 2013 om didaktik i dagtilbudene. Nej tak til mini-skoler. Ja tak til mere didaktik i dagtilbud og et målrettet arbejde

Farvel og tak til naturfagene

01.12.2011Lektor Helene Sørensen takker af efter 24 års arbejde for at fremme interessen for natur og teknik, særligt blandt pigerne. Hun går på pension, men det sker med en vis portion vemod, mest fordi »ingen

Viser resultater 11 til 14 ud af 14

Forrige 1 2

Rapporter

Prototypiske situationer med brug af datavisualisering i skolen

Jesper Bremholm, Uffe Thomas Jankvist, Ulf Dalvad Berthelsen & Finn Holst

54 sider * ISBN 978-87-7684-628-2 * DPU, Aarhus Universitet, 2017

Forskere

Bent B. Andresen

Lektor
M
H bygn. B, 336
P +4587163972
P +4521255236

Ulf Dalvad Berthelsen

Adjunkt, Campus leder
M
H bygn. 1483, 543
P +4587163753
P +4593508165

Jeppe Bundsgaard

Professor MSO
M
H bygn. B, 310
P +4531192607
P +4531192607

Tomas Højgaard

Lektor
M
H bygn. B, 325
P +4587163596
P +4520567003

Lena Lindenskov

Lektor
M
H bygn. B, 305
P +4526306681
P +4526306681

Karen Lund

Lektor
M
H bygn. B, 316
P +4587163826
P +4593508141

Frederik Pio

Lektor
M
H bygn. B, 104
P +4587163906
P +4521287848

Anna Karlskov Skyggebjerg

Lektor
M
H bygn. B, 322
P +4587163991
P +4521653910