DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Leg

  • Viden og værktøjer fra DPU

Viden og værktøjer om leg

Nyhedshistorier fra DPU

04.07.2019 |

Børns frie leg skal udforskes

Den frie, fjollede leg uden mål og mening har mistet terræn. Det vækker bekymring i legeforskningen, for leg og fri fantasi er en afgørende del af vejen mod dannelse i børnehøjde. I de kommende fire år skal forskere fra DPU, Aarhus Universitet, og fem professionshøjskoler undersøge, hvordan mødet med kunst og kultur i dagtilbud kan få legen til at…

20.11.2018 |

Fra universiteternes til skrammellegepladsernes historie

Barndommens, skolernes og uddannelsesinstitutionernes historie har i mere end 30 år været fokus for Ning de Coninck-Smiths forskning. Nu udnævnes hun til professor i uddannelseshistorie ved DPU, Aarhus Universitet.

24.09.2018 |

Kvalitet i fritidspædagogikken

Børn er glade for at være i fritidsinstitution. Spørger man børnene, så er det meget bedre end at være i skole. Noget af det bedste er, at det her handler om, hvad børnene har lyst til selv at lave, og at de har friheden til selv at vælge. Men børnenes tid er kommet under pres på grund af de lange skoledage. Hvordan kan man sikre høj kvalitet i…

Viser resultater 1 til 3 ud af 8

1 2 3 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Digitale spil i undervisningen: Fra hurtig motivation til meningsfuld læring

29.05.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Når arbejdet indtager legen

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Virksomheder bruger leg og spil til at fremme kreativitet og motivation. Det skaber forandringsparate medarb

Tilbageblik: Da børns leg blev en videnskab

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Udviklingspsykologien vandt frem omkring år 1900, og det førte til et ændret syn på børns leg. Den skulle nu

Teknologien kan få børn ud i naturen

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. I et nyt forskningsprojekt forsøger forskere at koble teknologi og natur. De undersøger, hvordan teknologien

Vi overdriver fantasilegens betydning

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Et amerikansk studie af forskningen i børns ’lade-somom-lege’ konkluderer, at de positive effekter er meget

Leg på kanten

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Når voksne begrænser den farlige leg, begrænser de også børnenes nysgerrighed og dermed deres naturlige moto

Lad dem nu bare lege

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Status på leg anno 2018: YouTube er børnenes sidste frirum i en tid, hvor de er under konstant overvågning f

Fremtidens dagtilbud skal være seriøst sjovt

11.06.2018Leder fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Af Claus Holm, institutleder, DPU, Aarhus Universitet.

Venskaber styrker trivsel i børnehaven

06.12.2017Relationer og leg er afgørende for børnehavebørns trivsel. Pædagoger spiller en vigtig rolle i legen – ikke mindst for de børn, der befinder sig i periferien af fælleskabet.

Leg gør dig livsduelig

06.03.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 81, juni 2017, om leg. Det er vigtigt, at børn får tid til at lege, da det er med til at danne dem.

Viser resultater 1 til 10 ud af 17

1 2 Næste

Viden på video

2019

0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 4. juni 2019

2018

Leg er ikke kun for sjov. Konference den 29. november 2018

 

Fra 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 12. juni2018

2015

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv. Konference 9.6.2015

2014

Fra konferencen Barnet i centrum 3.12.2014

Fra konferencen 0-6 årige børns institutions- og hverdagsliv –10.6.2014

Fra Danskernes Akademi

Rapporter og artikler online

Børns rum og bevægelse på Vesterbro

Birgitte Justiniano, Christina K. Albeck og Venka Simovska

58 sider * ISBN 978 87 7430 120 2 * Serie: Sundhed, samfund, pædagogik og læring, 2010: 1 * Udgivet af Miljø og Sundhedspædagogik, DPU, Aarhus Universitet, 2010


Børns lærerige leg

Stig Broström

Psyke & Logos, 43/2002